piątek, 5 stycznia 2018

OLIMPIADA Alfik Historyczny.

Drodzy uczniowie, zapraszam Was do wzięcia udziału w Ogólnopolskiej Olimpiadzie historycznej Alfik Historyczny, która odbędzie się w marcu 2018 r. w naszej szkole.

INFORMACJA O KONKURSIE
Czytaj o projekcie Łowimy Talenty
 Celem konkursu Alfik Historyczny jest zainspirowanie dzieci i młodzieży do poznawania historii. Zarówno tej bliższej, dotyczącej dziejów Polski, jak i tej, która obejmuje wiedzę o przeszłości Europy i świata. Nadrzędne jest kreowanie tzw. myślenia historycznego, czyli świadomości dziejów oraz roli człowieka w nich. Oprócz znajomości faktografii, istotna w rozwiązywaniu zadań będzie umiejętność kojarzenia faktów i łączenia ich w ciąg przyczynowo - skutkowy. Uczeń decydujący się na podjęcie walki o konkursowe laury zmierzy się także z pytaniem o jego własne miejsce w historii. Wielu z uczniów potraktuje konkurs jako możliwość sprawdzenia swojej wiedzy, inni odkryją, że nauka historii nie musi być żmudnym zapamiętywaniem dat, postaci i wydarzeń mających miejsce w minionych wiekach.

Udział w konkursie pomaga uczestnikom zdobyć dodatkowe punktów w staraniach o przyznanie stypendiów oraz ułatwia osiąganie lepszych wyników w szkole dzięki utrwalaniu, poszerzaniu i porównaniu swojej wiedzy w skali ogólnopolskiej. 

Konkurs w postaci testu jednokrotnego wyboru jest przeznaczony dla uczniów szkół podstawowych od klasy 4 do 7 i gimnazjalistów. Pytania konkursowe zostały opracowane w oparciu o wytyczne nowej podstawy programowej, dostrzegającej w rozwijaniu myślenia historycznego kluczową rolę przedmiotu historia w szkole. Zmaganie z pytaniami o przeszłość będzie nie tylko sprawdzeniem wiedzy, ale również fascynującą przygodą!

Alfik Historyczny 2018

Klasa
Wymagania (podstawa programowa)

IV
1. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
2. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego.
3. Postacie i wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej: Mieszko I, Bolesław Chrobry, Kazimierz Wielki, królowa Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zawisza Czarny, Mikołaj Kopernik, Augustyn Kordecki, Stefan Czarniecki, Jan III Sobieski, Tadeusz Kościuszko, Jan Henryk Dąbrowski, Józef Wybicki, Romuald Traugutt, Maria Skłodowska-Curie, Józef Piłsudski, Eugeniusz Kwiatkowski, “Zośka”. “Alek”, “Rudy”, Witold Pilecki, Jan Paweł II, bohaterowie “Solidarności”.
4. Refleksja nad historią jako nauką.

Spośród wskazanych w podstawie programowej treści ponadprogramowych:
4) Zakony w Polsce. Rozwój piśmiennictwa i rolnictwa.
5) Zamki i rycerze. Znaczenie, uzbrojenie, obyczaje.
6) Złoty wiek kultury polskiej. Osiągnięcia architektury i sztuki – Wawel.
9) Obiady czwartkowe króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Rozkwit kultury za ostatniego króla.
10) Strajk dzieci we Wrześni. Udręki niewoli, germanizacja, rusyfikacja.
r.
V
Treści podstawy programowej: 15. Odkrycie Nowego Świata, 16. Mikołaj Kopernik i jego odkrycie, 17. Jadwiga i Jagiełło,
18. Dwór Jagiellonów, 19. Polski szlachcic, 20. Rzeczpospolita Obojga Narodów, 21. Rzeczpospolita w XVII w., 22. Upadek I Rzeczypospolitej;
Zakres chronologiczny: od 1492 r. (wyprawa Krzysztofa Kolumba) do końca XVIII w.
VI
Treści podstawy programowej: 23. Formy walki o niepodległość, 24. Życie na emigracji, 25. Miasto przemysłowe, 26. Odrodzenie państwa polskiego, 27. Polska w okresie II wojny światowej, 28. Polska Rzeczpospolita Ludowa, 29. Solidarność i powstanie III Rzeczypospolitej;
Zakres chronologiczny: od początku XIX w. do upadku komunizmu w Polsce (1989 r.).
VII
Tożsamy z zakresem obowiązującej podstawy programowej dla klasy 7 (od kongresu wiedeńskiego do początku II wojny światowej - 1815-1939):

1. Europa po kongresie wiedeńskim.
2. Ziemie polskie w latach 1815–1848.
3. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku.
4. Powstanie styczniowe.
5. Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku.
6. I wojna światowa.
7. Sprawa polska w czasie I wojny światowej.
9. Europa i świat po I wojnie światowej.
10. Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej.
11. Wznoszenie państwowego gmachu II Rzeczypospolitej.
12. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej.
13. Droga do wojny.
G II
Treści podstawy programowej: 15. Polska w dobie unii z Litwą, 16. Wielkie odkrycia geograficzne, 17. Humanizm i renesans,
18. Rozłam w Kościele zachodnim, 19. Polska i Litwa w czasach ostatnich Jagiellonów, 20. Społeczeństwo i ustrój Rzeczpospolitej Obojga Narodów, 21. Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVII w., 22. Formy państwa nowożytnego, 23. Europa w XVIII w., 24. Rzeczpospolita Obojga Narodów w XVIII w.,
25. Bunt poddanych – wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych, 26. Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej,
27. Walka o utrzymanie niepodległości w ostatnich latach XVIII w., 28. Rewolucja francuska,
Zakres chronologiczny: od wstąpienia na tron Jadwigi do 1795 r.
G III
Treści podstawy programowej: 29. Epoka napoleońska, 30. Europa po kongresie wiedeńskim, 31. Rozwój cywilizacji przemysłowej, 32. Europa i świat w XIX w., 33. Ziemie polskie po kongresie wiedeńskim, 34. Społeczeństwo dawnej Rzeczpospolitej w okresie powstań narodowych, 35. Życie pod zaborami,
36. Europa i świat na przełomie XIX i XX w.,
37. I wojna światowa i jej skutki, 38. Rewolucje rosyjskie,
39. Sprawa polska w I wojnie światowej;
Zakres chronologiczny: od 1795 r. do końca I wojny światowej (1918 r.)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze zostaną opublikowane po zatwierdzeniu przez administratora bloga.